La teatru / Fotoliul spectatorului

Trucuri de spectator

Presupun că toți, cei care am fost la teatru măcar de câteva ori în viață, avem un fel al nostru de a ne da seama când spectacolul e valoros sau nu. Bun sau prost, mișto sau nasol, alegeți voi terminologia. În ce mă privește, am propriile semnale cu privire la calitate și eșec, iar dacă ele vă folosesc și vouă, cu atât mai bine. Le găsiți mai jos.

Un spectacol poate fi prost...

... când durează mult mai mult decât scrie în program. Cauză posibilă: lipsa ritmului.

... când îți dă senzația, spre final, în mod repetat, că „acum e gata”. Cauze posibile: scenariu confuz și goana regizorală după efecte.

... când nu mai pricepi nimic. Cine, cu cine, de ce, ce, de când, unde, pentru cine, al cui. Cauză posibilă: exprimarea regizorală și actoricească incoerentă a poveștii și a relațiilor între personaje.

... când recitești, pe întuneric, în caietul-program ca să înțelegi ce vezi pe scenă. Cauze posibile: lipsa ritmului, durată mare, mesaj confuz, limbaj teatral excesiv de încifrat, exagerări de reprezentare.

... când îți creează impresia că orice altceva (personaj, scenă sau efect scenic) s-ar mai introduce în spectacol, acesta ar continua ca și când nu s-ar fi întâmplat nimic. Cauze posibile: excesul de elemente secundare și pierderea controlului narațiunii de către regizor.

... când crezi că poți face și tu la fel. Cauze posibile: actorie imprecisă, coregrafie nedefinită, gestică și rostire nespecifice și comune.

... când vezi, în sală, tot mai multe telefoane aprinse. Cauze posibile: o cruntă plictiseală sau o detașare ireversibilă.

... când abia aștepți să ieși din sală sau să ajungi acasă ca să scrii despre spectacol. Cauze 100% posibile: toate cele de mai sus.

Un spectacol poate fi bun...

... când te inspiră.

... când virtuozitatea reprezentării te lasă fără cuvinte.

... când ai vrea să ai vrea să faci rost de coloana sonoră a spectacolui sau de autografele actorilor.

... când înțelegi ce vezi. Chiar și în cazul în care lipsește logica narativă canonică și, deci, înțelegerea simplă a poveștii, plăcerea de a fi la spectacol vine din calitatea efectelor și a atmosferei scenice.

... când ai vrea ca cineva drag să fie cu tine la teatru și să se bucure la fel ca tine.

... când abia aștepți să aplauzi sau să ajungi acasă, ca să spui cum a fost sau să scrii despre spectacol.

în curând, despre excesele spectatorului