E suficient să vezi câteva filme din Comedy Cluj – sau în oricare alt festival bine orientat pe un anumit gen – ca să începi să-ți pui problema comicului în cinema, a formelor de umor în artă, a speciilor de comedie care au succes, care n-au succes, care au profunzime, care n-au etc. În sfârșit, te pomenești reflectând la soarta comicului din ziua de azi, în timp ce poate stai la coadă să-ți iei bilet. Comedy Cluj și-a asumat această expunere la public iar publicul de Cluj – nu clujean, atenție, ci publicul care locuiește în Cluj, care formează masa universitară și care provine din toată țara – e potrivit pentru un asemenea proces cinefilic de disecție a festivalului, pe toate fețele și secțiunile lui.

De aceea, cine a fost la proiecțiile de scurtmetraje, incluse în „Scurtmetraje Competiție Independent”, a putut medita mult și bine la comicul contemporan. Sau la cum s-o numi, astăzi, ceea ce te face să râzi la cinema. 12 filme scurte, din 10 țări (Cipru, Grecia, Italia, Canada, Franța, Marea Britanie, România, Germania, Norvegia, Austria) au venit la Cluj și s-au jucat de-a comedia în diverse moduri. Spun „jucat” pentru că fiecare dintre aceste scurtmetraje independente a fost făcut cu buget evident mic și foarte mic, uneori spre zero, ceea ce a impus, din păcate, minimalism narativ, scenografic și tehnic. Ce eufemism pentru a spune că au strâns cureaua al naibii de tare ca să facă film pe banii lor! În sfârșit, iată filmele...

> 5 Ways to Die / 5 moduri de a muri (r. Constantina Daina Papadaki, Cipru, 2013)
> A Hardworking Robber / Un hoț muncitor (r. Michael Felanis, Grecia, 2013)
> Anacleto (r. Ernesto Del Gesso, Italia, 2013)
> Bedbugs: un musical de dragoste (r. Matthew Kowalchuk, Canada, 2014)
> Diagnostic (r. Fabrice Bracq, Franța, 2013)
> François’ first day / Prima zi de muncă (r. Rose & Alice Philippon, Franța, 2013)
> The Dare Side of the Moon (r. Alex Constantin, Marea Britanie – România, 2014)
> I Need to See Some ID / Va trebui să-mi arătați un buletin (r. Jenny Daniel, Franța, 2014)
> Mr. Peters and the Chicken / Dl. Peters și găina (r. Hannes Maar, Germania, 2014)
> Old Dog, New Tricks / Câine bătrân, trucuri noi (r. Oscar Udbye, Norvegia, 2014)
> Sweet Mosquito / Viața de după (r. Audrey Najar & Frédéric Perrot, Franța, 2012)
> How the Pig Became the Butcher / Cum porcul a devenit măcelar (r. Gregorius Grey, Austria, 2013)

... și iată câteva din formele lor de umor.

Umor într-o ureche. În principiu, expresia sună bine. Când auzi de un film în care personajele o iau razna iar povestea e complet imprevizibilă, cu faze deușcheate la care nu te-ai fi gândit niciodată, ești convins că vrei să-l vezi. Pare a fi soluția ideală pentru comedie sprintenă, energică. Dar una e ceea ce se aude despre film și ceea ce ar fi vrut regizorul să iasă, și alta ceea ce a ieșit. Recunosc că aproape toate filmele din competiție au povești ieșite din comun, insolite, cu escaladări de conflict spectaculoase. De pildă, în A Hardworking Robber, un hoț e atât de indignat de lenea patronului unui magazin pe care tocmai l-a jefuit, încât vrea el să pună mâna pe afacere ca s-o conducă mai bine. Musicalul Bedbugs, al lui Matthew Kowalchuk, începe cu drama unei femei, părăsită de iubit și se încheie cu ieșirea ei bruscă din depresie, datorită efectului pozitiv pe care îl au discuțiile femeii... cu ploșnițele. La fel, Mr. Peters and the Chicken e povestea unui om solitar, care s-a hotărât să locuiască cu o găină. Seamănă izbitor cu neliniștitoarea piesă de teatru Capra sau cine e Sylvia? a lui Edward Albee, tot așa cum povestea reîncarnării și reprezentarea „vieții de apoi” din Sweet Mosquito aduce, de departe, cu hieraticul Angels in America al lui Mike Nichols.

Exemplele pot continua. Dar problema majoră a acestor filme ține de felul cum sunt scrise. În loc să se ridice la înălțimea poveștii, replicile și situațiile sunt construite ultra-explicit, fără subtilități, cu scălâmbăieli de filme pentru copii. Nu știu de ce, probabil datorită slabei lor culturi cinematografice, dar mulți regizori înțeleg prin umor un amestec de grotesc, caricatură, viteză și efect rapid. Da, contrastele dau umor, exagerările sunt funny, bizareriile sunt binevenite, dar comicul fin nu e transparență și gălăgie. Majoritatea filmelor din competiție rămân în zona joasă a unei povești poznașe, a unei fabule banale, irecuperabil puerilă, cu acțiune plată și supărător de previzibilă. Mesajul și miza întregii povești rămân mult în spate, dincolo de toate aceste deficiențe. Din păcate intră sub acest verdict 5 Ways to Die, A Hardworking Robber, Anacleto. Musicalul Bedbugs, însă, se distanțează de acestea și reușește să fie credibil și plăcut nu doar datorită song-urilor, ci și a faptului că își asumă autoironic ridicolul ciudățeniilor de pe ecran.

Comedia-dialog. Aici, francezii sunt campioni. Cel puțin în secțiunea „Scurtmetraje Competiție”, cele patru filme franțuzești ne-au amintit tuturor că cinema-ul francez, indiferent la ce nivel artistic se află, conține text. Mult text și actorie de calitate. Poate cel mai bun exemplu e I Need to See Some ID, al lui Jenny Daniel, care pune accent pe verosimilitatea și credibilitatea fiecărui gram de acțiune. N-ai cum să înțelegi altceva din ce vezi pe ecran, pentru că situațiile sunt scrise cursiv, cu accent exclusiv pe poveste. Abia apoi sunt luate în calcul artificiile comice, care învelesc subiectul și individualizează personajele. La fel, Diagnostic este, în ciuda acțiunii inexistente și a statismului, un simplu dialog, dar cu efecte comico-tragice duse până la capăt. François’ first day este mai mult decât atât – un film cu dialog și planuri paralele de acțiune, care, în dulcele stil clasic francez, implică încurcături, exagerări ridicole, qui-pro-quo-uri de teatru molieresc și, mai ales, caractere bine definite prin acțiune, limbaj, mimică. Concluzia este că, indiferent de complexitatea acțiunii, povestea trebuie bine scrisă, cu preocupare majoră pentru verosimilitatea ei situațională chiar dacă, de pildă, subiectul e absurd sau chiar suprarealist.

Comicul ca potențial. Adică filme care au în spate idei clare de scenariu, convingătoare, dar care nu le duc până la capăt. Sau filme care încep bine și se termină confuz, rupt, ca un sandviș mâncat pe jumate. Patru dintre cele 12 scurtmetraje (deși, în cinema-ul de scurtmetraj, acest beteșug e foarte răspândit iar cele patru sunt doar simptomatice) ilustrează tocmai acest caz de derută narativă, în ciuda ideii bune „din spate”. Old Dog, New Tricks e povestea unui bătrânel trist, cu privire de bunic blând, pe care nimeni nu l-ar bănui că are un pistol sub haină. Filmul avansează credibil, e centrat pe acțiunea care definește conflictul principal, dar de la jumătate încolo își pierde vigoarea și se încheie poate la nici un sfert din intensitatea începutului.

La fel, The Dare Side of the Moon, al românului Alex Constantin, oferă un duel între Dracula și Nosferatu și doar o asemenea idee, când o auzi, te face să zâmbești și să te aștepți la mult. Dar scurtmetrajul pierde din intensitate pe parcurs, umorul lui nu se ridică la înălțimea ideii de scenariu; este un potențial comic ratat. Mr. Peters and the Chicken este, poate, cel mai frustrant caz de scenariu nedus până la capăt. Găina cu care trăiește Mr. Peters și internarea lui ulterioară în ospiciu sunt elemente dramatice care ar fi trebuit să genereze cel puțin o durată dublă de film, în care să se consume acest dramatism. Dar, din păcate, filmul e doar o expunere a cazului, lăsând „în aer” rezervele de umor care stăteau la îndemâna regizorului. Cât despre How the Pig Became the Butcher, e cazul tipic de „ce-o fi vrut să spună?”: un tâlhar de rând jefuiește o măcelărie și, în loc să fure tot, preferă să i se prepare zilnic un sandviș. Și atât, fără final sau schimbare de story. Oricât ar părea de absurd, scenariul putea fi comic; dar are umor doar atâta timp cât te surprinde. În rest, filmul se încheie confuz, fără finalizare, fără pedepsirea vinovatului, fără mesaj, fără nimic, făcând să pară inutil efortul cinematografic.

În concluzie, ceea ce s-a văzut în competiția de scurtmetraje din Comedy Cluj denotă un potențial comic neatins, nevalorificat, o goană regizorală după efecte, cu recurs constant la răsturnări grăbite de situații, la gălăgie și transparență. Nu lipsa bugetului de film trebuie invocat, ca scuză, pentru că minimalismul – în film, ca și în teatru – nu înseamnă limitări de idee, ci limitări de tehnică. Dacă cel mai greu lucru în cinema e să produci umor de calitate, lucru confirmat de marile case de producție, atunci poate cel mai ușor lucru e să nu te apuci de asta decât atuni când te simți cu adevărat în stare. Să fie, oare, întâmplător că tocmai acum îmi amintesc una din regulile nescrise din cotul etic al criticului de film (propuse de Miruna Runcan), care spune: „să vezi în debut mai întâi calitatea și, în succes, mai întâi defectele?

Vizionare: în cadrul Comedy Cluj International Film Festival, 2014, Cluj-Napoca
Articolul a fost publicat inițial pe LiterNet.ro, octombrie 2014

Bă, există două tipuri de filme: care-mi plac și care nu-mi plac, nu care-s bune și proaste”. Poate că vi se pare greu de crezut, dar enunțul îi aparține unui fin intelectual, prieten de-al meu, care voia ieri să-mi explice în cuvinte puține și voit ne-academice de ce nu i-a plăcut Farewell to the Moon. Și sunt de acord, chiar dacă formularea lui nu sună livresc – de parcă ar trebui, ca să fie onestă – fiindcă totul ține, până la urmă, de ceea ce aștepți de la film, nu de criterii semiotice de receptare. Așa ceva doar criticii (pretind că) au în vedere.

Nu mă regăsesc în opinia amicului meu despre Farewell to the Moon / Rămas bun Lunii (r. Dick Tuinder, Olanda, 2014), pentru că mie, de fapt, mi-a plăcut. Dar înțeleg nemulțumirea cuiva care a venit să râdă la un festival de comedie, în raport cu care filmul lui Tuinder e fix invers, adică intens și apăsător, ca o „nucă în perete”. Nucă-nucă, dar bună la gust, aș adăuga, pentru că filmul îți dă de gândit suficient de mult încât să uiți că tu, de fapt, voiai să râzi. Îți dă de gândit prin poveste și, mai ales, prin tonalitate, care te „urmărește” și după ce s-au aprins toate luminile în sală.

Olanda, 1972. Într-un bloc dintr-un orășel se mută o nouă familie, mamă și fiică. Totul pare OK până când Bob, un tip de la același etaj, își înșeală soția cu noua vecină. Tată a doi copii, având o familie aparent perfectă, Bob lasă totul în spate, fiind fascinat de alura excentrică a vecinei, care, culmea, locuiește la doar două apartamente distanță. Paralel cu această destrămare a familiei, Duch, fiul lui Bob, dezvoltă o pasiune secretă pentru Mary, o tânără măcinată de frustrări sexuale, în absența soțului ei plecat pe vapor. Piet, fosta soție a lui Bob, cedează la rândul ei din cauza divorțului și toate obsesiile de posesivitate conjugală i se amplifică dramatic, ireversibil de acum înainte.

E un declin colectiv, cu consum puternic de alcool, prafuri și Valium, cu sete de libertate în toate formele ei. De fapt, personajele se autointoxică cu ceea ce își închipuie că înseamnă libertatea, într-o societate europeană de la margine de continent, care tocmai intră în deceniul ’70 - ’80 cu regretul că n-a consumat libertățile deceniului anterior. Oamenii micului orășel olandez vor să recupereze timpul pierdut și să intre și ei în ritmul vieții moderne, însă cumva pe fast-forward, căci o fac cu întârziere. Iar în această foame de plăcere, fiecare tânjește după celălalt, își complică viața, destinele devin haotice, asociale și toți își doresc ceea ce nu pot avea decât cu remușcări. Vechile norme sunt uitate ca o haină veche iar personajele – de-a dreptul androgine, adică tânărul Duch și mama Piet – fug de ele însele.

Aproape totul are loc în același bloc, spațiu prin excelență depersonalizant, unde ești „departe” de ceilalți chiar dacă, fizic, ești la doi pași. Cea mai potrivită descriere a ambianței din film ar fi, cred, „solitudine neliniștitoare” iar modul în care regizorul Tuinder o aduce pe ecran ține mai mult de eseu vizual decât de narațiune. Montajul oferă o combinație de imagini statice și în slow-motion, de gros-planuri abstracte, de contraste moi între întuneric și lumină. Aproape fiecare cadru are virtuți fotografice și impune exact tonalitatea de ariditate și goliciune de care are nevoie un asemenea story. Pulsul senzual al imaginii e amplificat de muzică, un fel de pastă sonoră psihedelică, care intensifică obscuritatea și duce mai departe efectul de percepție deformată.

Plutirea în derivă a acestei comunități de olandezi – care devine exemplară pentru Olanda anilor ’70 și, in extenso, pentru mediul domestic european în secolul XX – beneficiază în film de o alegorie: plutirea în Cosmos a navetei Appollo 17. Era, de fapt, ultima misiune din programul de aterizări pe Lună iar felul în care incertitudinea misiunii se pliază pe incertitudinea vieții din micile apartamente de bloc e revelator, dar destul de ostentativ. E ca și când metafora nu se face înțeleasă destul de bine și, deci, trebuie reluată și reexprimată. În sfârșit. Filmul rămâne în primul rând un eseu cinematografic, în care calitatea imaginii și a jocului actoricesc, capabil să păstreze ritm într-un scenariu lipsit de acțiune, este o certitudine. Adică un motiv de a primi recunoaștere cel puțin în festivaluri, cum s-a întâmplat la Comedy Cluj 2014 (premiu pentru cea mai bună actriță – Elise Schaap, în rolul tinerei Mary).

Olanda, 2014, 94’
Titlu original: Afscheid van de Maan
Regie: Dick Tuinder
Scenariu: Dick Tuinder
Imagine: Guido van Gennep
Distribuție (parțial): Marcel Hensema; Elise Schaap
Vizionare: în cadrul Comedy Cluj International Film Festival, 2014, Cluj-Napoca
Articolul a fost publicat inițial pe LiterNet.ro, octombrie 2014

În fiecare an, când plec de la festivalul de film Comedy Cluj, mi se întâmplă două lucruri. 1) mă atașez de câte un film în mod ireversibil, 100%, trup și suflet și 2) îmi rămâne în minte cel puțin una din piesele de pe coloana lui sonoră. Pe cuvânt de onoare, nu-mi planific niciodată să se întâmple așa; it just happens. Anul trecut, de pildă, plecam de la Comedy cu gândul la Boy, splendidul film nou-zeelandez al lui Tika Waititi și fredonam în neștire piesele celor de la The Pheonix Foundation. Anul ăsta s-a repetat povestea. Mi-am încheiat șirul de vizionări (și de cronici) cu Frank Piesă: trista, bizara baladă I Love You All.

Jon, un tânăr muzician cu mari speranțe dar cu nici un cântec la activ, se alătură unei trupe de muzică alternativă, care n-are nici un fel de public și care cântă exclusiv în „bombe”. The Soronprfbs e numele ei și, în spațiul muzicii experimentale, reprezintă expresia extremă de pop-rock inaccesibil, psihedelic.

Și, totuși, în centrul poveștii nu este nici muzica, nici Jon, ci Frank, liderul formației, un fel de guru din care izvorăsc toate energiile trupei și pe care cei cinci membri îl urmează orbește. Dar pe cât e de genial acest Frank, pe atât e de instabil, ascunzând o copilărie încărcată de nevroze. Poartă încontinuu un cap fals și, ca scuză pentru această deviație manifestată încă de la 14 ani, invocă urâțenia feței umane (în realitate a existat, de fapt, un Frank, cu un cap fals, iar cel care îl purta a fost Chris Sievey, un muzician excentric al anilor ’70-’80). Dar, în contact cu Frank, Jon nu se sperie de „cap”. E fascinat de fermentul artistic al trupei și, din devotament față de Frank, își varsă toate economiile în contul formației. Așa că cei șase se retrag într-o cabană, unde timp de 11 luni muncesc la un nou album, până când, datorită postărilor lui Jon pe Internet cu compozițiile noii sale trupe, sunt invitați la un festival din SUA.

Acest film e briliant. O afirm în deplină cunoștință de cauză și în comparație cu multe producții pe story-uri similare, deși, sincer, nici nu știu cu ce să încep ca să vă conving de asta. Aș pomeni de actori (Michael Fassbender în rolul lui Frank, Maggie Gyllenhaal în rolul Clarei), de ritmul fenomenal de intens în care joacă transa artistului, în secunda în care creează artă. Dar dacă vorbim de actori și începem să ne uimim de felul în care pun „carne” pe personaje, scăpăm din vedere umorul filmului, imprevizibil, demențial prin modul în care folosește autoironia. Așa că voi stabili că, totuși, că valoarea majoră a filmului, care generează calitate în toată structura lui, e scenariul, construit pe constraste. Un minut de emoție și lirism e urmat întotdeauna de o scenă cu ridicol, cu conflict și cu furie, care coboară totul în derizoriul cel mai amuzant. E o cascadă de nuanțe și de energii, cele mai multe dintre ele direcționate comic, astfel încât să râzi de tristețea poveștii și să te întristezi de umorul ei. Capul ăla fals al lui Frank, care te face să pufnești în râs când apare în cadru, ascunde de fapt enorm de multă dramă; rar se pot lăuda filmele cu o asemenea capcană de receptare. Montajul e alert, mai cu seamă în scenele de repetiții și de combustie artistică iar replicile sunt doar „vârful de aisberg” care articulează un munte subteran de nuanțe. Frank este, de fapt, genul de film care într-un fel se vede la prima vizionare și cu totul altfel, fundamental diferit la a doua, când deja știi ce se ascunde în spate și cum se termină totul. Și încă ceva, foarte important: sub nici o formă să nu vedeți acest film altundeva decât la cinema.

Cine a creat această aparentă comedie, acest film despre artă – adică Lenny Abrahamson, regizorul dramaticului și mult-premiatului What Richard Did (2012) – a înțeles exact ce „culise” sunt în mintea artisului. Frank este, din punctul acesta de vedere, o poveste amară despre tristețea infinită a afecțiunilor psihice. Un film despre autodistrugere, despre oameni care fug de lume, care se ascund într-un colț dar care, când pun mâna pe microfon, sunt geniali. Un mare bonus e și finalul filmului: piesa I Love You All, despre care vă vorbeam la început. Vă garantez că veți „păți” la fel ca mine, adică o veți fredona non-stop a doua zi.

***

Plecând de la Cluj spre casă, de fapt plecând dintr-un Cluj tot mai amestecat, mai înțepat și mai elitist, care dacă ar fi femeie cred că i s-ar potrivi cel mai bine ochelarii de soare mari, rotunzi, italienești și atitudinea inabordabilă, mă simt down, cum ar spune americanii. Îmi dau seama că festivalul de film Comedy Cluj este, în mintea multora, doar „încă unul” dintre evenimentele Clujului, care, de multe și fără identitate ce-s, le astupă pe cele puține și bune. Păcat. Sper să n-am dreptate.

Marea Britanie – Irlanda, 2014, 95’
Regie: Lenny Abrahamson
Scenariu: Jon Ronson; Peter Straughan
Imagine: James Mather
Distribuție (parțial): Michael Fassbender; Maggie Gyllenhaal
Vizionare: în cadrul Comedy Cluj International Film Festival, 2014, Cluj-Napoca
Articolul a fost publicat inițial pe LiterNet.ro, octombrie 2014

Am două programe de festival în față: unul de teatru, altul de film. Pe același birou se află două cărți, una în românește, alta în engleză, pe care trebuie să le machetez urgent și, în plus, mai am și ambiția să scriu despre spectacolele la care merg seara. Somnul e un lux; timpul liber, un vis frumos din alte epoci. Și dacă n-aș fi avut șansa să exprim asta în fragmentul de față, să mă descarc, deci, în mod public, cred că aș fi luat-o razna.

Vă spun toate acestea nu ca să mă dau deștept și ocupat, ci ca să vă asigur că, deși fac cascadoria asta între film, teatru și serviciu, bucuria de spectator e aceeași, în stare pură, neafectată de stres. E incredibil cum se întâmplă asta în clipa în care se sting luminile în sală. Festivalul de film despre care vorbeam este Les Films de Cannes a Bucarest iar filmul care a reușit să mă rupă complet de dureri de cap și neliniște a fost Winter Sleep, un film care durează enorm – trei ore. De obicei, fug de asemenea durate. Dacă e vreunul mai scurt, care rulează simultan, mă îndrept într-acolo. Dar așteptam să văd Winter Sleep pentru că 1) a primit Palme d’Or la Cannes 2014 și 2) fiindcă e turcesc. Și cred că nu e nimic mai delicios, pentru un cinefil, decât să vadă cum un film care provine dintr-un context intens comercial – creat de masa telenovelelor turcești difuzate mondial, care le-au depășit, ca succes, pe cele sud-americane – primește cea mai bună distincție în cinema-ul de artă.

Winter Sleep este, de fapt, coproducție Turcia – Franța – Germania, dar povestea e plasată în Anatolia Centrală, undeva în inima Turciei. Aydin, un fost actor, acum pensionar, s-a retras la țară, într-un sat sărac, unde își duce veacul scriind pentru un ziar local. În același timp, Aydin conduce o superbă pensiune turistică, împreună cu tânăra sa soție, Nihal, și cu sora lui, Necla. De altfel, bătrânul deține o mulțime de proprietăți în sat, fiind un fel de moșier, la ușa căruia sătenii rău-platnici vin zilnic să-și amâne plata chiriilor.

Fără să exagerez, asta e tot ceea ce se întâmplă, concret. În termeni de acțiune hollywoodiană cu intrigă, explozii și spectacol, povestea e o veșnică introducere pentru niște răsturnări de situații care par să aibă loc la un moment dat. În Winter Sleep, însă, efectele speciale sunt înlocuite de vorbe. Personajele vorbesc, discută, își umplu viețile cu dialog. Au mult timp la dispoziție și, întocmai ca în teatrul cehovian – filmul preluând motive narative din povestirile lui Cehov – au o plăcere grozavă să dezbată cele mai mari subiecte din lume. Treptat, însă, în pălăvrăgeala cu iz maieutic se strecoară mici reproșuri personale, care se transformă în mici conflicte de idei, care mai apoi devin mici neînțelegeri neliniștitoare, de unde mai e doar un pas până la mari certuri. Ceea ce se și întâmplă, în mediul claustrofobic, strâmt al pensiunii, scoțând la iveală orgolii și probleme vechi, nevindecate între soț și soție, între frate și soră.

Pas cu pas, replică cu replică, descoperi că Aydin e doar în aparență proprietarul simpatic de pensiune sau scriitorașul inofensiv de provincie, care scrie despre viață într-un ziar pe care nu-l citește nimeni. Aydin este, de fapt, cinicul, sfidătorul, posesivul care are dreptate, călcând cu bocancii peste viața celorlalți. Necla este doar sora care-l suportă, neavând încotro, iar Nihal, o nevastă care și-a sacrificat viața dintr-o fascinație naivă pentru soțul puternic. Cu toții, însă, visează la Istanbul, ca la o Moscovă cehoviană care pare să fie tot mai departe. Conflictele sunt atât de strânse iar relațiile sunt atât de înfricoșător stricate, încât parcă nu mai e cale de ieșire din acest coșmar psihologic.

Palme d’Or înseamnă, în esență, premiu pentru scenariu și regie. Winter Sleep este, din acest punct de vedere, un bun câștigător al distincției. E de-a dreptul artă felul în care tempo-ul extrem de lent al poveștii – prin care detalii de părere, de mimică, de atitudine intervin și creează conflict – reușește să folosească doar dialoguri pentru a face trecerea de la simple conversații la traume, în trei ore de film. E o avansare milimetru cu milimetru a poveștii, cu escaladare subtilă de conflict, care, în termeni de tensiune și accente crescendo, ar putea echivala cu Bolero-ul lui Ravel. De fapt, filmul e la fel de mult muzică, literatură și pictură, pe cât este cinema, aducând un tribut fantastic de frumos Turciei rurale, în stilul arid și totuși intens al iranianului Abbas Kiarostami. Iar evitarea întregului arsenal de clișee actoricești – patos lacrimogen, gesturi afectate, poziții rigide, gesturi mari, gât întins, fruntea spre cer etc., care, de regulă, se folosesc ori de câte ori când „facem un Cehov” sau când se montează texte de teatru psihologic – e marele atu al filmului. Neplictisitor, deși lung, neobositor, deși profund, Winter Sleep este, culmea, un film pentru multe gusturi. Și e genul de producție care nu ține de epocă și de stil cinematografic, ci de sens, ceea ce-l face să reziste la fel de bine și peste 30 de ani.

Turcia – Franța – Germania, 2014, 196’
Regie: Nuri Bilge Ceylan
Scenariu: Nuri Bilge Ceylan; Ebru Ceylan; Anton Cehov
Imagine: Gökhan Tiryaki
Distribuție (parțial): Haluk Bilginer; Melisa Sözen
Vizionare: în cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, 2014, București